Alza vs. Heuréka

Michal Štorkán

 

První vlna antikampaně e-shopu Alza.cz již vyšuměla. Napsáno a řečeno o ní bylo už více, než bylo třeba. Ale pojďme sečíst škody.

Žádné nejsou, ba naopak!

Zákazníci Alzy, kterých je určitě mnoho, na Heureku nezanevřou. Budou při hledání recenzí a srovnání cen chodit dále na Heuréku a jen si vždy „odskočí“ na web Alzy, mrknout se na jejich prodejní cenu. Co kdyby měl ten skřehotající zelenáč z reklamy pravdu, že nákup v tomto e-shopu je tak výhodný. Alza samotná tudíž na počtu objednávek nebo obratu nic nepozná.

E-shopy zapojené do antikampaně na tom však budou o poznání hůře. Když budete hledat třeba psí granule, vyskočí na vás nabídky ze 100 e-shopů a vy si bez problému vyberete. Těžko budete pátrat, jestli jinde neexistuje další, v pořadí 101. e-shop, který by vám mohl granule pro psíka prodat. E-shopy zapojené do této akce měly pravděpodobně jen špatně nastavené účty a inzerci, proto na Heurece tolik nevydělávaly. Teď už po nich neštěkne ani pes.

Ano, Heureka si bere nějaká data.

Jakékoliv zneužití by však vyšlo velice rychle najevo. Heureka by jako srovnávač skončila a pověsti RockaWay by to také neprospělo. Základním principem právního státu je presumpce neviny. Alza se však postavila do role soudce a Heureku odsoudila na „doživotí“, bez jakéhokoliv byť nepřímého důkazu.

S Heurekou by to měla být vždy WIN-WIN situace. Heureka přivede zákazníky a obrat a vy za to odvedete rozumnou provizi. Tu si navíc sami ovlivňujete, podle toho, jak moc si chcete z celkového obratu, který Heureka generuje, ukousnout.

Nyní má Alza zcela vypnutou veškerou inzerci na Heurece. Předpokládáme, že ani po zapracování opatření vydaných ÚOHS se Alza a ostatní zapojené e-shopy na Heureku nevrátí. To by pak tahle antikampaň nedávala žádný smysl. Konkurenční e-shopy, které mají efektivně nastavenou inzerci a dlouhodobě na Heurece vydělávají, tuto situaci vítají. Budou si totiž moct mezi sebou rozdělit ještě více obratu.

Takže má celá tahle kauza nějaké mínusy?

Ano. E-shopy, prodávající stejný sortiment jako Alza dost často používaly jako referenční hodnotu k nacenění svých produktů právě cenu Alzy. Takže co teď, když už Alza není na Heuréce? Ideálně se s námi spojit a nechat si pravidelně zasílat cenotvorby jak z Heureky, tak ze Zboží.cz, kde Alza stále inzeruje.

 

Heureka.cz/sk

Newsletter

KONTAKT

+420 800 77 99 77
PO – PÁ: 8:00 – 16:00

info@trayto.com

ADRESA

trayto a.s.
Janáčkova 3277/22a
702 00 Ostrava
Ukázat na mapě