GDPR a zbožové srovnávače: Strašák nebo příležitost?

Šárka Dzidová

O Obecném nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) toho bylo v poslední době řečeno už hodně. O tom, jak se podepíše na remarketingu, retargetingu, e-mailingu atd., jste už určitě nesčetněkrát četli. Na jaké změny se ale připravit ve vztahu ke zbožovým srovnávačům?

Heureka a Zboží.cz zaujaly k GDPR trochu jiný postoj, povíme si za chvíli. Nejprve si ale pojďme v rychlosti připomenout, co to vlastně GDPR je.

Co je GDPR

GDPR představuje nový právní rámec ochrany osobních údajů s cílem hájit co nejvíce práva občanů Evropské unie proti neoprávněnému zacházení s jejich daty včetně osobních údajů.

Koho se GDPR týká?

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů se týká všech firem, institucí, jednotlivců a online služeb, které zpracovávají data uživatelů. Takže prakticky každého z vás.

GDPR a sankce

Hlavně média udělala v poslední době z GDPR strašáka, který vám za každé porušení pravidel napaří takovou pokutu, že ještě děti vašich dětí budou jíst jen chleba se solí.

Ano, za porušení nových přísnějších pravidel hrozí maximální výše pokuty 20 000 000 eur nebo 4 % z celkového ročního obratu společnosti (vyšší z obou možností). Pokuta se ale vždy odvíjí od závažnosti a délky porušování nařízení, počtu a míry poškození občanů apod.

Takže nepodléhejte davovému šílenství. Pokud k GDPR přistoupíte zodpovědně a nebudete vědomě, dlouhodobě a opakovaně porušovat jeho pravidla, což určitě nebudete, tak se těchto astronomických pokut nemusíte obávat.

Tolik ve zkratce o GDPR. Jak to tedy bude s našimi oblíbenými zbožáky?

Heureka a GDPR

Na Heurece čekejte změny v programu Ověřeno zákazníky a Heureka Košík.

Samotný princip služby Ověřeno zákazníky zůstane stejný. Ani po 25. květnu nebude od zákazníka vyžadován souhlas se zpracováním osobních údajů. Heureka je nadále zpracovatelem osobních údajů zákazníka a e-shop jejich správcem.

Změna se ale dotkne obchodních podmínek programu Ověřeno zákazníky. Nově zde budou zaneseny podmínky ze smlouvy o zpracování osobních údajů (samostatná smlouva o zpracování os. údajů již nebude uzavírána).

Další změna se týká obchodních podmínek vašeho e-shopu. Konkrétně jde o úpravu formulace, která se týká programu Ověřeno zákazníky. Umístění této formulace v obchodních podmínkách u e-shopů zapojených do programu Ověřeno zákazníky bude Heureka aktivně kontrolovat.

Nová formulace obchodních podmínek e-shopu má prozatím tuto požadovanou podobu (pravděpodobně ale ještě dojde k její úpravě):

„Vaši spokojenost s nákupem zjišťujeme prostřednictvím e-mailových dotazníků v rámci programu Ověřeno zákazníky, do něhož je náš e-shop zapojen. Ty vám zasíláme pokaždé, když u nás nakoupíte, pokud ve smyslu § 7 odst. 3 zákona č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti neodmítnete zasílání našich obchodních sdělení nebo neodvoláte svůj dříve udělený souhlas. Pro zasílání dotazníků, vyhodnocování vaší zpětné vazby a analýz našeho tržního postavení využíváme zpracovatele, kterým je provozovatel portálu Heureka.cz; tomu pro tyto účely můžeme předávat informace o zakoupeném zboží a vaši e-mailovou adresu.”

E-shopy musí kromě výše uvedené formulace zanesené do svých obchodních podmínek zajistit, aby zákazník měl možnost odmítnout zaslání dotazníku spokojenosti v rámci programu Ověřeno zákazníky (např. na konci objednávky vložit zaškrtávací pole „Nepřeji si zaslat dotazník Ověřeno zákazníky“ – je možno nechat předem nezaškrtnuté).

Jak to bude vypadat v praxi? Pokud zákazník ponechá checkbox prázdný, tedy nevyjádří aktivně svůj nesouhlas se zasláním dotazníku Ověřeno zákazníky, předáte kontakt Heurece a ta následně zasílá zákazníkovi dotazník spokojenosti. Pokud ale zákazník pole zaškrtne, dává jasně najevo, že dotazník nechce. V tom případě kontakt Heurece jednoduše nepředáváte a ta ho zákazníkovi nepošle.

Může Heureka váš e-shop penalizovat, pokud jí v rámci programu Ověřeno zákazníky nepošlete některé kontakty zákazníků? Nemůže a nebude e-shopy za toto penalizovat. I nadále ale budou probíhat kontroly, aby Heureka zajistila, že e-shopaři neupravují vzorek zákazníků, který jim pošlou. Výjimkou pro nezaslání kontaktu Heurece jsou tedy pouze kontakty zákazníků, kteří vyjádřili nesouhlas se zasláním dotazníku.

Zákazník má i nadále možnost odhlásit se ze služby Ověřeno zákazníky přímo v e-mailu, ve kterém mu dotazník dorazil. Pakliže se zákazník odhlásí, Heureka jej umístí na svůj blacklist. Zřízení blacklistu zajistí to, že ani při opakovaných nákupech nebudou těmto zákazníkům už dotazníky chodit.

Blacklist bude fungovat asi takto: Klient v e-shopu  v budoucnu znovu nakoupí a nevyjádří svůj nesouhlas se zasláním dotazníku >>> e-shop sice automaticky předá Heurece kontakt >>> Heureka ale zjistí, že má kontakt na blacklistu >>> tudíž dotazník neodešle.

Odhlašovací hláška pro zrušení odběru dotazníků na Heurece

A jak je to s Heureka Košíkem? V tomto případě budou náležitosti týkající se GDPR upraveny v obchodních podmínkách Heureky. I nadále platí, že je Heureka pouze v roli zprostředkovatele. Kupní smlouva je uzavřena mezi e-shopem a zákazníkem.

Nové verze obchodních podmínek všech služeb zašle Heureka e-shopům 14 dní před zahájením účinnosti GDPR.

Heureka také bude s e-shopy v případě potřeby spolupracovat v rámci výkonu práv zákazníků (např. řešení požadavků na výmaz os. údajů). Stačí, aby se e-shop na Heureku s tímto požadavkem obrátil, ta mu poskytne součinnost.

A co Zboží.cz

Pokud máte na Zboží.cz implementované Pokročilé měření konverzí, musíte v administraci Zboží.cz odsouhlasit nové smluvní podmínky služby Pokročilé měření konverzí a spolu s nimi i zpracovatelskou smlouvu pro údaje, které budete měřícím kódem posílat Zboží.cz. Dokumenty k odsouhlasení budou v administraci Zboží.cz k dispozici nejpozději do konce dubna.

V rámci pokročilého měření konverzí zasílá konverzním kódem e-shop Zboží.cz informace o objednávce a e-mailovou adresu zákazníka. Na tyto e-mailové adresy poté Zboží.cz zasílá výzvu k ohodnocení nákupu v daném e-shopu a k ohodnocení zakoupeného produktu.

Zboží.cz po e-shopech požaduje, aby mu v rámci pokročilého měření konverzí zasílaly pouze ty kontakty na zákazníky, od kterých mají souhlas a to v podobě zaškrtávacího políčka, které musí být implicitně neaktivní. Navrhovaný postup na získání souhlasu se zpracováním osobních údajů najdete přímo na blogu Zboží.cz.

Také Zboží.cz bude v součinnosti s e-shopy v případě výkonu práv zákazníků (např. výmaz osobních údajů). E-shop bude moci nahlásit požadavek na výmaz přímo v administraci Zboží.cz.

Ano, implementace všech podmínek GDPR do praxe nás asi bude stát hodně času, možná i peněz. Nevnímejte ale GDPR jen jako nutné zlo, které přišlo odněkud z Bruselu. Zkuste se na GDPR  podívat jako na příležitost. Příležitost zkvalitnit interakci mezi vámi a vašimi klienty. Vždycky totiž platí, že čím méně nevyžádaného obsahu, tím spokojenější klient a čím spokojenější klient, tím větší obraty.
Heureka.cz/sk Zboží.cz

Newsletter

KONTAKT

+420 800 77 99 77
PO – PÁ: 8:00 – 16:00

info@trayto.com

ADRESA

trayto a.s.
Janáčkova 3277/22a
702 00 Ostrava
Ukázat na mapě