HOHOHO! Milé e-shopy, jsou tady Vánoce.

Šárka Dzidová

 

Ježíšek má svá vlastní kouzla, která mu pomáhají rozvézt všechny dárky po celém světě během jediné noci, takže se nemusí na Vánoce chystat s extra předstihem. E-shopový Ježíšek tato kouzla bohužel neovládá, proto jeho přípravy trvají o dost déle a pro mnohé e-shopy jsou již v plném proudu. Jaké konkrétní kroky během příprav podniknout a na co si dát pozor?

1. První kroky

Vánoční prodej v online obchodech začíná zpravidla dříve než v těch kamenných, a to přibližně již v průběhu září. Je tedy nejvyšší čas vylepšit všechny vnitřní procesy vašeho e-shopu a na nadcházející vánoční sezónu se řádně připravit.

Udělejte s předstihem komplexní prověrku vašeho e-shopu. Funguje všechno, jak má? Zvládnete enormní nápor návštěv? Je váš web responzivní a zvládne obsloužit návštěvníky přicházející z mobilů a tabletů? Zvládnete logisticky včas uspokojit všechny objednávky? Pamatujte, že veškeré IT úpravy a jednání s dodavateli e-shopových řešení či dopravci zabírají spoustu času.

Počítejte také se zvýšenými nároky na lidské zdroje. V období Vánoc rostou nároky na zákaznickou podporu, otevírací dobu, kapacity skladu a pomoc s expedicí zboží. Najměte sezónní pomocnou sílu s předstihem, těsně před Vánoci nebude na jejich správný výběr a zaučení čas.

Přestože se vám to možná nezdá, měli byste se také pomalu věnovat přípravě vánoční kampaně. Dojednejte si schůzku se svou marketingovou agenturou, stanovte rozpočet a zvolte vhodné marketingové kanály pro nadcházející čtvrtletí.

2. Pozornost patří zbožákům

Včasná příprava XML feedů se vám rozhodně vyplatí. Před Vánoci lze v řadě internetových obchodů očekávat běsnění. E-shopaři budou naskladňovat zboží a administrátoři zbožových srovnávačů budou párováním produktů „zabiti“ i na několik týdnů. Může se proto stát, že se vaše položky do Vánoc ani nestihnou spárovat, a vy tak nebudete na zbožácích vidět, což by byla obrovská chyba.

Vaše XML feedy proto musí být perfektní. Nechte si své feedy zkontrolovat, odstraňte chyby a dolaďte je do posledního detailu. Zaměřte se zejména na správné kategorie a názvy produktů, nutné ke správnému párování.

Fenoménem poslední doby je rostoucí obliba osobního odběru na výdejních místech. Zákazníci si chtějí své zboží vyzvednout ideálně hned druhý den od objednání, a to co nejblíže bydlišti. Pokud nevyužíváte služeb Zásilkoven, nebo Uloženek, stojí za zvážení, zda by se vám nevyplatilo zajistit více výdejních míst tohoto typu. Mějte na paměti, že všechna tato výdejní místa pak musíte mít nastavena na zbožových srovnávačích. Jen tak se vaše nabídky zobrazí uživatelům, kteří nabídky filtrují dle plánovaného místa vyzvednutí.

S vrcholením vánočních příprav byste měli myslet také na efektivní topování důležitých produktů na zbožových srovnávačích. Váš e-shop bude jeden z mnoha, které se budou “rvát“ o každou objednávku. Biddujte a mějte důležité produkty zákazníkům stále na očích.

V listopadu se také neváhejte zapojit do již tradičního „Dne dopravy zdarma“ na Heurece, který vám může přinést zajímavý obrat. Před Vánoci doporučujeme aktivovat také služby „Garance dodání do Vánoc“ na Heurece a „Doručení do Vánoc“ na Zboží.cz, což vám zajistí ikonku s garancí dodání do Vánoc přímo u vaší inzerce. Ve vánočním období je každá přidaná hodnota plusem. Nikdy ale neslibujte zákazníkům to, co nemůžete splnit! Není nic horšího než zklamat svého zákazníka doručením dárků až po Štědrém dni, kdy kouzlo Vánoc pomine.

3. Kreativitě se meze nekladou

K Vánocům patří všudypřítomná sváteční atmosféra. Nalaďte zákazníky na tu správnou vlnu a nalákejte je k nákupu dárků právě ve vašem e-shopu. Neváhejte obléct váš web do vánočního kabátku, připravte vánoční bannery, používejte vánoční tematiku a barvy. Rozhodně nezapomeňte také na sílu newsletterů. Ty vám pomohou oslovit stálé nebo bývalé zákazníky a přesvědčit je k dalšímu nákupu.

Rozesílejte informace o slevách, tipy na dárky pro blízké a přesvědčte doposud nerozhodnuté nakupující. Připravujte nejrůznější akce a slevy – na produkty (dobře si je ale promyslete a sledujte marže produktů), na dopravu, dárky zdarma, výhodné servisní podmínky, vouchery.

Můžete také zvážit prodlužení lhůty na vrácení zboží zdarma. Pro zákazníky se jedná o zajímavý benefit. Standardní 14denní lhůta totiž nutí nakupující odkládat nákup na poslední chvíli, aby případně po Vánocích mohli dárek vyměnit či vrátit, nebo nakoupí dříve, aby měli jistotu včasného dodání, ale mnohdy o možnost vrácení bohužel přijdou. Zákazníky tedy prodloužení lhůty na vrácení zboží často přesvědčí k nákupu právě u vás. Pokud ale lhůtu na vrácení zboží zdarma prodloužíte, počítejte také se zvýšenými nároky na vyřizování reklamací po Vánocích.

4. Vánocemi to nekončí

Po celém tom shonu ale práce e-shopů ani zdaleka nekončí. Bezprostředně po Vánocích přichází další zatěžkávací zkouška v podobě druhé vlny objednávek. Spousta zákazníků bude uplatňovat nově nabyté peníze a vouchery od Ježíška a hromada dalších bude netrpělivě čekat na povánoční slevy! Nezapomeňte, že se také budete muset vypořádat s řešením reklamací, přeceňováním zboží a naskladňováním a přípravou na nadcházející sezónu.

5. Jste připraveni?

Vánoce znamenají pro většinu českých e-shopů nárůst tržeb o desítky procent. I zde ale platí, že nic není zadarmo a štěstí přeje připraveným.

S kontrolou XML feedů pro Heureku.cz, Heureku.sk a Zboží.cz vám rádi pomůžeme, napište si o přehledný XML audit. Zvládneme také párování produktů a zašleme vám cenotvorbu a seznam TOP nejprodávanějších produktů na Heurece. Díky tomu budete vědět, které produkty pořádně naskladnit, případně o které produkty rozšířit svou nabídku. Budete mít pod kontrolou také ceny konkurence. Pokud potřebujete pomoci s biddováním, jsme tady pro vás s automatickým nástrojem BiddingTools, který můžete vyzkoušet na 14 dní zdarma.

Pokud zvládnete období Vánoc bez větších potíží, zákazníci se vám odmění kladnými recenzemi, z nichž můžete dále těžit. Nezapomeňte, že obecně platí, že zákazníci mají rádi slevy, ale v období Vánoc na peníze až tak nehledí. Více ocení jistotu, bezproblémovou komunikaci a garanci, že jim zboží včas doručíte.

Malý TIP na závěr: Nezapomeňte pečlivě vyhodnotit nadcházející vánoční sezónu, pomůže vám to k ještě lepším výsledkům v dalším roce.

 

BiddingTools XML Feed

Newsletter

KONTAKT

+420 800 77 99 77
PO – PÁ: 8:00 – 16:00

info@trayto.com

ADRESA

trayto a.s.
Janáčkova 3277/22a
702 00 Ostrava
Ukázat na mapě