Novinky na Zboží.cz, o kterých by se mělo mluvit

V posledních měsících došlo na Zboží.cz k celé řadě změn, které zásadně ovlivňují vaši inzerci. Takže jsme je sesumírovali, sepsali a servírujeme v uceleném článku. Čtěte dál a buďte v obraze.


První novinkou byla změna měřících kódů, o které jsme psali již v minulém článku. Dnes se zaměříme na:

  1. Rozšíření kategorií a změny v sekci Móda
  2. Nové statistiky
  3. Nový obchodní model pro biddování

Pojďme na to...

1. Rozšíření kategorií

Dlouhodobým záměrem Zboží.cz je rozšiřování a zkvalitňování katalogu, o čemž svědčí fakt, že se v letošním roce strom kategorií rozrostl o stovky položek.


Změny v kategorii Oblečení a móda

K největším změnám došlo v kategorii Oblečení a móda, kde si nelze nevšimnout jisté podobnosti s Glami.cz. Zboží.cz se v této kategorii zaměřuje zejména na velikost a kvalitu obrázků a celá stránka je koncipována tak, aby se co nejvíce přibližovala nákupu v e-shopu.

Najdete zde i sestavené kolekce, které pro Zboží.cz připravuje redakce ženského online magazínu Proženy.cz. Zákazníci se mohou inspirovat a vybrat si z pěti kolekcí, jež se každé dva týdny mění. Do kolekcí řadí redakce také unikátní kousky jednotlivých e-shopů, které se u jiných prodejců nedají koupit.


Možnost inzerce unikátních kousků

Zásadní změnou je pak možnost inzerce unikátních kousků, které neprodává více e-shopů. Ocení to zejména e-shopy s unikátními produkty v této kategorii a vůbec všichni, kteří mají v nabídce nespárované produkty.

Ve výsledcích hledání v kategorii Oblečení a móda jsou zobrazeny tři nejdůležitější parametry - kompletní název produktu, nejnižší cena a počet obchodů, ve kterých lze produkt koupit. V případě unikátní nabídky se navíc zobrazuje dostupnost.

Spárované i nespárované produkty se zobrazují takřka totožně. Také pro nespárované produkty jsou v této kategorii vytvořeny podstránky, které vypadají jako klasické produktové karty, je zde však nabídka pouze jednoho e-shopu.


Obr. Výsledky hledání v kategorii Oblečení a móda



Nejen v kategorii Oblečení a móda se nyní ve výsledcích hledání v kategorii zobrazují produktové karty se spárovanými produkty a nespárované nabídky velmi podobně. Podívejte se např. na jejich zobrazení v kategorii Elektronika – Herní zařízení.


Obr. Výsledky hledání v kategorii Elektronika



Sekce Slevy

Další novinkou na Zboží.cz je sekce Slevy, kde jsou produkty ve slevě seřazeny podle výše slevy. Abyste se ve Slevách zobrazili, musí být slevová nabídka skladem (ve feedu musí být <DELIVERY_DATE>0</DELIEVRY_DATE>) a musí mít přiřazenou kategorii dle stromu kategorií Zboží.cz.

2. Nové statistiky

Jistě jste si všimli, že se v administraci Zboží.cz zobrazují statistiky jinak, než tomu bylo dříve. Původní statistiky byly rozděleny na Detail produktu a Výpis nabídek. Nyní se však statistiky dělí na 4 typy.

Nyní si vysvětlíme, které prokliky (prokliky odkud) se řadí do kterého řádku statistik a jak ovlivňovat nebo optimalizovat tyto hodnoty.


Obr. Původní statistiky

Detail produktu – zde se započítávají prokliky spárovaných produktů z produktových karet.

Výpis nabídek – zde se započítávaly prokliky ze spárovaných i nespárovaných produktů z fulltextového vyhledávání.


Obr. Nové statistiky

Detail produktu – v detailu produktu nedošlo k žádným změnám, započítávají se zde prokliky spárovaných produktů z produktových karet


Obr. Detail produktu



Výpis kategorie – zde se započítávají prokliky z nespárovaných produktů ve výpisu kategorie (týká se zejména kategorie Oblečení a móda). Tyto nespárované produkty musí mít nastavenou kategorii dle stromu kategorií Zboží.cz a ideálně nastavené parametry (aby se produkt zobrazoval i po filtrování). Na obrázku níže jde vidět, jak podobné jsou si produktové karty a nespárované produkty.


Obr. Výpis kategorie



Výsledek hledání – zde se započítávají prokliky ze spárovaných i nespárovaných produktů z fulltextového vyhledávání


Obr. Výsledek hledání



Hledání v kategorii - zde se započítávají prokliky ze spárovaných i nespárovaných produktů z fulltextového vyhledávání v kategorii v kategorii

Obr. Hledání v kategorii



3. Nový obchodní model Zboží.cz

Díky změnám na Zboží.cz je nyní možné lépe propagovat nespárované produkty na Zboží.cz, což je skvělá zpráva. Pojďme si ukázat na příkladech, kterými elementy lze ovlivňovat zobrazování produktů v jednotlivých sekcích Zboží.cz.




Spárovaný produkt

MAX_CPC - čím vyšší, tím vyšší pozice ve výchozím řazení obchodů na produktové kartě (detail produktu)

MAX_CPC_SEARCH - čím vyšší, tím větší šance zobrazit se ve výsledcích hledání nebo ve vyhledávání v kategorii

Nespárovaný produkt (nový) S kategorií dle Zboží.cz

MAX_CPC - čím vyšší, tím větší šance zobrazit se ve výpisu kategorie

MAX_CPC_SEARCH - čím vyšší, tím větší šance zobrazit se ve výsledcích hledání nebo ve vyhledávání v kategorii

Nespárovaný produkt (nový) BEZ kategorie dle Zboží.cz

MAX_CPC - nic neovlivňuje

MAX_CPC_SEARCH - čím vyšší, tím větší šance zobrazit se ve výsledcích hledání


V čem vidíme problém?

Nikde v administraci ovšem nenajdete informaci, zda se produkt zobrazuje ve výpisu kategorie, případně na jaké pozici se zobrazuje, což by samozřejmě ovlivňovalo výši nastaveného MAX_CPC. Takže chybí jakékoliv informace, které by alespoň napověděly, kde zvýšit či snížit hodnotu prokliku, zda vůbec biddovat nebo nebiddovat.

Dalším problémem je to, že pokud je určitý produkt nespárovaný a vy ho chcete biddovat ve výpisu kategorie, budete navyšovat MAX_CPC. Co se však stane ve chvíli, kdy pro tento produkt na Zboží.cz vznikne produktová karta a váš doposud nespárovaný produkt se na ni automaticky napáruje? Jen tak to nezjistíte, takže budete u tohoto produktu na produktové kartě pravděpodobně nabízet více za proklik než by bylo nutné.

Dle informací ze Zboží.cz je to novinka, na které se stále ještě pracuje, tak uvidíme, co nám přinese budoucnost. My v BiddingTools usilovně vyvíjíme funkcionalitu, která bude umět vyhodnocovat pozice v katalogu a dle efektivity biddovat i nespárované produkty. Předpokládané nasazení do ostrého provozu je začátek roku 2017.


Co z toho plyne pro e-shopy?

Sečteno a podtrženo. Co tedy s tím?

  • Posílejte ve feedech přímo kategorie dle Zboží.cz (ne kategorie dle svého e-shopu). Jak bylo vidět v příkladech, nespárované produkty s kategorií dle Zboží máte nyní šanci biddovat a zobrazovat také ve výpisech kategorií a v hledání v kategoriích. Nespárované produkty bez kategorie dle Zboží.cz se oproti tomu zobrazují maximálně v klasických výsledcích hledání.
  • Vyzkoušejte biddovat ve výpisu kategorie dobře prodejné produkty, které máte nespárované.
  • Nezapomeňte nastavit také veškeré parametry produktů, aby se nesnižovaly vaše šance na zobrazení v případech, kdy uživatelé Zboží.cz použijí filtr při výběru produktů v katalogu.

  • Není vám něco jasné? Chcete něco vysvětlit ještě jednou? Ptejte se!