Jak chytit rybu a co si vzít s sebou k vodě se dočtete ve stovkách článků na netu. Jak ale chytit rybáře a ještě ho přimět k nákupu v konkrétním e-shopu? Na to jsme museli přijít sami. K ruce jsme měli náš chytrý bidovací nástroj Bidding[Manager] a sadu bidovacích strategií. Revíry byly předem dané – Zboží.cz a Heureka.cz – a nakonec jsme v nich v meziročním srovnání nachytali v průměru až o 47 % víc objednávek.
Skrytý potenciál biddingu
Rybina.cz je rybářský e-shop a kamenná prodejna s širokou nabídkou rybářských potřeb pro všechny druhy rybaření – kaprařina, feeder, moře, přívlač, plavaná. O rybaření toho v Rybině ví opravdu hodně. O zbožových porovnávačích podstatně méně.
Věděli, že se v nich skrývá velký potenciál, jen nevěděli, jak ho využít ve svůj prospěch. Než se zdlouhavě snažit pochopit zákonitosti zbožových provnávačů a plýtvat peníze na neefektivní bidding, padla volba na Bidding[Manager] a balíček správy biddingu, tedy bidování v rukách našich odborníků.
Balíček správy bidování
Začali jsme spuštěním testovacího období zdarma a na základě jeho výsledků jsme ladili finální podobu spolupráce. Klient chtěl hlavně získat lepší postavení vůči konkurenci, dostat produkty na dobré pozice, zvýšit počet konverzí a velikost obratu při zachování rozumné míry nákladů.
Bylo tedy jasné, že tohle sám v nástroji Bidding[Manager] nezvládne, proto jsme 1. 12. 2018 spustili balíčky správy biddingu na Zboží.cz a Heureka.cz (později i Heureka.sk) a o bidování jsme se za klienta začali komplexně starat my.
Výzvy pro Bidding[Manager]
Rybářský segment je na zbožácích dost specifický a my jsme zatím neměli s tímto sortimentem žádnou větší zkušenost. S postupem času se nám ale čím dál tím víc dařilo účty optimalizovat a zaměřit se na relevantní zákazníky, kteří nakupují.
Dopředu jsme posouvali kategorie, které dlouhodobě fungovaly, naopak na ty méně žádané jsme nekladli takový důraz, abychom byli schopni držet relevantní PNO a zbytečně neutráceli.
Klient nás taky pravidelně zásoboval odkazy na výrobky nebo výrobce, u kterých chce být vidět. Podle toho jsme pak za běhu ladili bidovací strategie a hlídali všechny důležité metriky.
Co říkají čísla po více než půl roce spolupráce
Spolupráci jsme naplno rozjeli 1. 12. 2018 a pro potřeby případové studie pozorně sledovali a měřili výsledky po dobu 5 měsíců. Ty jsme pak srovnávali jak se stejným obdobím roku minulého, tak hlavně se stejně dlouhým obdobím, které bezprostředně předcházelo spuštění Bidding[Manageru].
Výsledky na Zboží.cz před a po implementaci Bidding[Manageru] (1. 7. 2018 – 30. 11. 2018 vs. 1. 12. 2018 – 30. 4. 2019) ukazují rapidní nárůst obratu až o +253 %. Na návštěvách je pak vidět, že se nám postupně podařilo odfiltrovat nerelevantní návštěvníky, kteří klikali, ale nenakupovali.
Návštěvnost klesla o -29 %, ale současně klesaly i náklady na inzerci o celých -58 %. Narostl naopak obrat o zmíněných +253 %, konverzní poměr o +9 % a průměrná hodnota objednávky o kapitálních +360 %.
Meziročně (1. 12. 2017 – 30. 4. 2018 vs. 1. 12. 2018 – 30. 4. 2019) klesly na Zboží.cz náklady o -57 % a počet objednávek se zvýšil o +30 %.
Hodnoty naměřené na české Heurece meziročně (1. 12. 2017 – 30. 4. 2018 vs. 1. 12. 2018 – 30. 4. 2019) a před a po spuštění balíčku správy biddingu (1. 7. 2018 – 30. 11. 2018 vs. 1. 12. 2018 – 30. 4. 2019) nejsou tak okázalé jako na Zboží.cz, ale i tady se dařilo.
Srovnání před a po na Heurece ukazuje snížení nákladů o -2 % a současný nárůst obratu o celých +23 %. Rostl i počet objednávek o +23 % a taky konverzní poměr o +29 %.
Meziročně na Heureka.cz sice vzrostly náklady o cca +8 %, rostl ale obrat (+59 %), počet objednávek (+64 %) i konverzní poměr (+69 %).