E-shopařův vánoční checklist: Kdo je připraven, není překvapen

Obchodní řetězce už oprašují vánoční výzdobu, kýčovité santaklausovské postavičky se pomalu začínají vkrádat do veřejného prostoru a každý e-shopař už je ve střehu, připravený na největší nákupní horečku roku. Nebo by měl být.


Předvánoční checklist

Aby byly Vánoce opravdu veselé pro vás i vaše zákazníky, vyplatí se nepodceňovat přípravu. Na co si dát bacha a co před sezónou doladit?

E-shop a sortiment

1. Otestujte si e-shop
Projděte si proces objednání ve vlastním e-shopu a zjistěte, jestli někde něco nedrhne. Zkontrolujte všechna telefonní čísla a další kontakty na zákaznickou linku. Nepouštějte se už do žádných velkých grafických ani funkčních úprav. Přechod na nový e-shop nebo celkový redesign nechte na nový rok. Neotestované změny na webu by vás mohly stát spoustu objednávek.

2. Vylaďte skladbu sortimentu
Ujistěte se, že máte v nabídce produkty, které zákazníci hledají. Pomohou vám v tom seznamy nejoblíbenějších produktů v jednotlivých sekcích na Heurece nebo naše služba TOP produkty. Dáme vám seznam 50 nejprodávanějších produktů za jednotlivé kategorie, ve kterých máte zalistované produkty na Heurece. Ze seznamu navíc vyčtete kolik prodejců aktuálně prodává každý produkt a ověříte si rozptyl prodejních cen u jednotlivých produktů, takže můžete zahýbat s cenotvorbou.

3. Mějte naskladněno
Až zjistíte, co lidi před Vánocemi chtějí, mějte to skladem. Termín doručení hraje před svátky extrémně důležitou roli. Zákazníci si potřebují být jistí, že zboží bude pod stromečkem.

4. Zvažte pomoc brigádníků
Ohlédněte se za minulými léty a zvažte, jestli by se vám nehodila posila. Na skladu, zákaznické podpoře, marketingu. Myslete na to, abyste byli schopni doručit informace a hlavně balíky včas.

5. Vymazlete si vizuály a reklamu
Zalarmujte grafika a markeťáka a dejte do kupy vánoční bannery, šablonu newsletteru nebo třeba podstránku s tipy na dárky. Vánoční stylizace může slušet vašemu logu nebo i celé hlavní stránce a “zvánočnit” se dají i textové PPC reklamy.

Vánoce, Vánoce přicházejí...

Zbožáky

6. Zkontrolujte si nastavení na zbožácích
Mrkněte, jestli máte nahrané aktuální logo, jestli souhlasí všechny uváděné kontakty. Projděte seznamy výdejních míst a zkontrolujte ceny a způsoby dopravy. Jak nastavit ceny dopravy na Heurece a Zboží.cz jsme psali na našem blogu, takže si klidně pomozte návodem.

7. Zrevidujte si XML feed
Projděte své XML feedy a ujistěte se, že obsahují vše, co mají. Zkontrolujte, že máte vyplněné povinné parametry a posíláte u produktů dárky a benefity. Pamatujte, že každý srovnávač má na XML feed trošku jiné nároky. S editací feedů vám pomůže Xemel – online editor XML feedů.

8. Spárujte si produkty
Aby se vaše produkty správně zobrazovaly na srovnávačích, musí být napárované na správné produktové karty. Více spárovaných produktů znamená více objednávek, tudíž větší obrat pro váš e-shop. Nechte si zdarma vypracovat analýzu spárovanosti pro váš e-shop. Projdeme vaše XML feedy produkt po produktu a zpracujeme pro vás vstupní analýzu spárovanosti na srovnávačích Heureka.cz, Heureka.sk. V analýze zjistíte, kolik vašich nespárovaných produktů se dá ještě spárovat.

9. Bidujte
Kdo není vidět, neprodává. Kdo nebiduje, jako by nebyl. Bidováním, respektive nastavením ceny za proklik, zviditelníte své produkty a zvýšíte tak svoje konverzní šance. Bidovat můžete ručně, nebo to za vás udělá náš bidovací automat.

10. Hlídejte si kredit
Lidi budou před Vánocemi víc hledat, víc klikat, takže pravidelná kontrola kreditu je základ. Navíc, jak Heureka, tak Zboží.cz navyšují na sezónu cenu za proklik, takže kredit vám může dojít rychleji, než byste za normálních okolností čekali.

11. Nastavte si Garanci doručení do Vánoc
Na Zboží.cz i Heurece bývá funkce v rozhraní dostupná někdy na přelomu listopadu a prosince. Pokud můžete doručení garantovat, funkci aktivujte. Stanovené lhůty pak bezpodmínečně dodržujte. Negativní recenze zákazníků, kterým nedošly dárky včas, by vám mohly zamávat s certifikátem Ověřeno zákazníky na Heurece a to nikdo nechce.

12. Odpovídejte na recenze
Vyplatí se reagovat i na pozitivní recenze, ale hlavně negativní nesmí zůstat bez odpovědi. Vysvětlete, co se stalo, navrhněte alternativní řešení a pokud je chyba opravdu na vaší straně, nezapomeňte se omluvit. Zákaznící vám jsou schopni přešlapy prominout, ale pokud je nebudete aktivně řešit, už u vás nenakoupí. A buďte si jistí, že o své špatné zkušenosti poví i přátelům.

13. Vypněte inzerci, když máte volno
Pokud máte mezi svátky omezený provoz, nebo jste si udělali úplně volno, nezapomeňte vypnout inzerci na srovnávačích a po Novém roce ji zase spustit. Sobě ušetříte peníze za prokliky ze srovnávačů, zákazníkům zklamání z toho, že jejich objednávku nemůžete ihned realizovat.

Vánoce, Vánoce přicházejí...

Vyhodnocení

14. Neusněte na vavřínech
S koncem Vánoc to nekončí. Nákupní horečka pokračuje. Na řadu přichází novoroční výprodeje a dárkové poukazy, které zákazníci našli pod svými stromky. Připravte se i na zvýšený počet vratek. Nevhodné dárky poputují zpět k vám v rámci 14denní lhůty na vrácení bez udání důvodu.

15. Vyhodnoťte to a poučte se z chyb
Až Vánoční mánie pomine, vyhodnoťte sezónu a poučte se z chyb, protože příští rok vás čeká opáčko!

Přejeme vám klidné a ziskové Vánoce. Když budete dobře připraveni, tak ani nemůžou dopadnout jinak.