ROZHOVOR: Zaráželo mě, jak nevlídný je knižní byznys k zákazníkovi

Adéla Mrázková

V roce 2006 založil svůj první byznys a vede ho až dodnes, kdy jsou levneucebnice.cz jedním z největších on-line prodejců knih u nás. S panem inženýrem Vladimírem Slavíkem, zakladetelem e-shopu levneucebnice.cz, jsme si povídali mimo jiné o tom, jak z malého obchůdku s odbornou literaturou vybudoval velikána, který dlouhodobě určuje vývoj knižního trhu v ČR.


1. Prozradíte nám, jaká je Vaše podnikatelská historie? Jsou levnéučebnice.cz Váš první byznys, nebo jste se k úspěchu musel dopracovat přes několik méně úspěšných projektů?

Levneucebnice.cz jsou můj první byznys. Povedlo se mi uspět hned napoprvé. Neměl jsem reálně žádnou praxi s e-commerce a vše jsem se naučil doslova sám. Začátky budování byly vysilující, ale vždy jsem věděl, že uspěji.

2. Jak vznikla myšlenka prodávat právě učebnice? Vycházelo to z Vaší zkušenosti jako studenta, nebo to bylo úplně jinak?

Když jsem úspěšně završoval vysokou školu, tak jsem i já začal vnímat nedostatečnou nabídku knih pro mé studium, kdy jsem byl poprvé chvíli před státnicemi nucen opatřit si vlastní učebnice, což jsem před tím vlastně nikdy neudělal. Zaráželo mě, jak nevlídný je knižní byznys vůči zákazníkovi.

3. Co vás vedlo k založení kamenné prodejny? Podílí se prodejna zásadně na obratech nebo je to spíše jakýsi showroom a výdejní místo?

V naší zemi panuje velká nedůvěra k jakýmkoli online aktivitám. Bylo mi hned od začátku jasné, že je nutné prolomit tuto nedůvěru a ukázat zákazníkovi, že jsme fungující společnost a může se na nás reálně i osobně obrátit. Výdejní místo byl prvopočátek, kdy jsem měl k dispozici cca 40 m2 na vše dohromady. Nyní máme plnohodnotnou kamennou prodejnu, která by měla být tak plná knih, aby zákazník při vstupu do ní ucítil tu nádhernou vůni papíru.

4. Jaké jsou podle Vás základní pilíře úspěchu vašeho e-shopu?
Férovost a profesionalita. Je extrémně důležité se zákazníkem jednat na rovinu a realitu si nijak nepřikrášlovat. Je nutné chápat, že zákazník je ten, kdo živí celý e-shop a z toho důvodu je nutné mu vyjít maximálně vstříc. Podnikání neděláte pro sebe, ale pro zákazníky.

5. Jak se z Vašeho pohledu od roku 2006, kdy firma vznikla, vyvíjel e-trh? Jak moc a v čem jste se mu vy museli přizpůsobovat?

Od roku 2006 došlo k obrovskému nárůstu počtu e-shopů, kdy se česká republika ocitla na vrcholných místech v Evropě, co se týče počtu e-shopů na obyvatele. Bylo naprosto zřejmé, že tato přesycenost trhu  nevydrží věčně a trh začnou požírat velcí hráči. Bylo proto nutné rychle vyrůst, abychom měli dobrou pozici vůči zákazníkům a také našim dodavatelům.  Reálně se domnívám, že my jsme ti, kdo určovali vývoj knižního trhu. Měl jsem cca desetiletý plán, kam by se měl trh s knihami posunout a podařilo se mi ho naplnit. Na knižním trhu došlo ke spoustě změnám, které jsem vyvolal já, což si ne každý uvědomuje.

6. Co v dnešní době potřebuje podnikatel mít, aby si na poli e-commerce nenatloukl?

Spoustu času, odhodlání, chuť se učit novým věcem a lidi a spolupracovníky, kterým může plně důvěřovat. Je důležité stát nohama na zemi co se týče vlastního vlivu na úspěch v e-commerce a nezačít trpět mesiášským komplexem.

7. Jaké novinky pro vaše zákazníky plánujete v roce 2018?

Tak moc rád bych vám to zde vylíčil. Chystáme spousty velkých změn, ale myslím, že Vám mohu prozradit alespoň jednu. Otevřeme vlastní pobočky v dalších městech ČR. A to je dost možná ta nejmenší ze změn, kterou provedeme.

8. Dokážete si představit fungování bez zbožových porovnávačů? Jak důležité jsou ve vašem odvětví?

Pokud si zredukujeme myšlenku, že zbožové srovnávače jsou jen Zboží a Heureka, pak ano. Tyto srovnávače nemusí být pro e-shop relevantní. My s nimi ovšem pracujeme velice aktivně a tak relevantní pro nás jsou.

9. Dá se říct, jaká funkcionalita nebo služba našeho nástroje vás přesvědčila o tom, že BiddingTools stojí za to vyzkoušet?

Nechci zde prozrazovat parametry naší spolupráce, nicméně to, proč si vybrat BiddingTools je jednoznačně jejich flexibilita a proaktivní přístup.

10. V nabídce máte přes 200 000 titulů. Jak náročná byla manuální správa tolika položek na zbožácích a jakou měrou vám BiddingTools v tomto ohledu usnadňuje práci?

Manuální správa je něco, co se nás reálně nikdy netýkalo. BiddingTools nepřinesli úplně nové postupy, ale optimalizované postupy. Je rozdíl v tom, dělat něco dobře nebo perfektně.

11. V čem vám služba BiddingTools aktuálně nejvíce pomáhá?

Asi v tom, že mohu mou marketingovou strategii na srovnávačích řešit na jednom místě, uceleným a komplexním způsobem.

12. Jaká je podle Vás budoucnost zbožových porovnávačů?

Zbožové srovnávače jsou z mého pohledu obsolentním nástrojem marketingového boje, ale mohou přinést jednu nečekanou funkcionalitu, kterou konečně pochopili i na Zboží, a tím jsou recenze. Podle mě je recenze produktu důležitější, než to, že na knize můžete ušetřit deset korun.

Děkujeme panu Slavíkovi za rozhovor! Velmi si vážíme času, který si vyhradil pro zodpovězení našich otázek.


O tom, že e-shopu levneucebnice.cz na porovnávačích opravdu pomáháme, svědčí nedávná případová studie od Zboží.cz. Přečtěte si ji v přiloženém PDF souboru.


BiddingTools Rozhovory

Newsletter

KONTAKT

+420 800 77 99 77
PO – PÁ: 8:00 – 16:00

info@trayto.com

ADRESA

trayto a.s.
Janáčkova 3277/22a
702 00 Ostrava
Ukázat na mapě