Základy nastavení zbožových srovnávačů: Zboží.cz

Při správném nastavení zbožových srovnávačů z nich dokážete přivádět za rozumné náklady relevantní zákazníky. Pojďte se seznámit s inzercí v jednom ze dvou nejnavštěvovanějších zbožových srovnávačích v Česku. Dnes se zaměříme na Zboží.cz, kde byste rozhodně neměli chybět.


V nastavení obchodu na Zboží.cz se zaměříme na:

  • Možnosti inzerce
  • XML feed
  • Informace o e-shopu
  • Hodnocení obchodu
  • Měření konverzí a statistiky
  • Biddování

Možnosti inzerce

Na Zboží.cz lze inzerovat pouze v placeném režimu. Pokud tedy nemáte nabitý kredit, inzerce je pozastavena do jeho doplnění. Není třeba se obávat žádných paušálů, platíte až za odvedený proklik do e-shopu a přehled srážek z kreditu najdete v administračním rozhraní.

Pokud máte spárované nabídky, najdete je jak na produktových kartách v katalogu Zboží.cz (tzv. detail produktu), tak ve fulltextových výsledcích. V detailech produktů i ve fulltextu je možné biddovat a optimalizovat tak inzerci. K dispozici v detailech produktů jsou nově tři biddované pozice (sekce Doporučené nabídky). E-shopy, které se se svou nabídkou v aukci nedostanou mezi tři biddované pozice, jsou seřazeny pod sekcí Doporučené nabídky a to podle ceny od nejlevnějšího.

Nespárované produkty se zobrazují v klasických fulltextových výsledcích, ve výpisu kategorie a ve vyhledávání v kategorii (u posledních dvou zmíněných je podmínkou mít celou cestu kategorie dle Zboží.cz). Také zobrazování nespárovaných nabídek, které se zobrazují za výpisem jednotlivých produktů, lze na Zboží.cz ovlivňovat pomocí biddování. Takže také e-shopy, které mají problém s tím, že jejich produkty nejsou v kategorii (např. unikátní nabídky), nebo z nějakého důvodu nejsou napárováni na produktové karty, mohou být na Zboží.cz vidět. O tom jak své jednotlivé nabídky pomocí biddingu posunout na viditelné pozice si povíme níže.

XML feed

Jedná se o datový soubor, v němž e-shop zasílá produkty a potřebné informace k nim do porovnávačů cen, proto je pro fungování na zbožových srovnávačích nezbytný. Jak by měl vypadat XML feed pro Zboží.cz, naleznete v nápovědě Zboží.cz.

Doporučujeme zaměřit se všechny doporučené tagy uvedené v nápovědě na Zboží.cz. Zejména pak na názvy produktů (PRODUCTNAME) a kategorie (CATEGORYTEXT), které by měly být dle katalogu Zboží.cz. Rychlou kontrolu feedu můžete zdarma provést ve validátoru.

Informace o vašem e-shopu

Aktuální a správné informace jsou základ. Dbejte na důkladně vyplněný profil na Firmy.cz, ze kterého se všechny údaje zobrazují na Zboží.cz. Díky tomu, že obě služby provozuje Seznam.cz můžete těžit z toho, že řadu funkcí máte dostupné na jednom místě. Je ovšem nutné kontrolovat informace ve firemním zápisu, které se zobrazují uživatelům na obou těchto službách, abyste pro své zákazníky měli vždy aktuální údaje.

Mějte nastavené logo v dostatečné velikosti a kvalitě (nastavuje se na Firmy.cz). Díky němu vás lidé ve výpisu produktů rychle a snadno najdou. Nestane se tak, že svoji pečlivě nastavenou kampaň zbytečně „utopíte“ mezi ostatními nabídkami e-shopů. Logo se totiž nově zobrazuje u všech vašich inzerovaných nabídek v produktovém detailu. Navíc absence loga může pro možné zákazníky vypadat nedůvěryhodně.

Dále je velmi důležité mít správně vyplněny veškeré informace o způsobech plateb a dopravy (nastavuje se v administraci Zboží.cz). Na co je důležité také nezapomenout je nastavení poboček a výdejních míst. Uživatelé zbožových srovnávačů často filtrují nabídky dle výdejních míst, a pokud je nebudete mít vyplněny, přijdete zbytečně o možné zákazníky.

Hodnocení obchodu

Hodnocení e-shopu je obzvláště důležitá informace pro potenciální nakupující. Vaše hodnocení vypovídá o vaší spolehlivosti a důvěryhodnosti. Proto není radno ho podceňovat.

Uživatelé na Zboží.cz mohou hodnotit váš e-shop pouze v případě, že provedli nákup na e-shopu, na který se proklikli ze Zboží.cz, a po nákupu se na tento srovnávač opět vrátili (tento postup se ověřuje pomocí konverzního kódu, který se vkládá na stránku potvrzující objednávku). Ohodnotit vás mohou také ti uživatelé, kteří se na Zboží.cz přihlásili pomocí svého účtu Seznam.cz. Zboží.cz tedy neposílá přímo nakupujícím dotazník s výzvou k ohodnocení vašeho obchodu. Avizovalo ale, že pracuje na zkvalitnění sběru hodnocení.

S udělenými recenzemi nezapomeňte pracovat. Reagujte ideálně na všechny recenze, jak na negativní, tak na ty pozitivní. Aby bylo na první pohled vidět, že případné problémy a často spíš nedorozumění řešíte a kladné ohlasy vás naopak těší. Návštěvníci srovnávačů se rozhodují podle zkušeností ostatních nakupujících, a pokud nebudete v tomto ohledu aktivní, je dost možné, že kvůli tomu nakoupí radši u pro ně důvěryhodnějšího obchodu, který s recenzemi zákazníků pracuje.

Měření konverzí a statistiky

Abyste mohli vyhodnotit, jak je pro vás inzerce na Zboží.cz efektivní, potřebujete nasadit konverzní kód. Ten měří konverze, neboli objednávky, které vám přišly od zákazníků prostřednictvím Zboží.cz. Naměřená data jsou důležitá pro optimalizaci inzerce a rozhodování o tom, které produkty a kde podpořit.

Konverze se dají na Zboží.cz měřit dvěma způsoby:

1. Základní měření konverzí

Implementace základního měřícího kódu vám poskytne informace o počtu konverzí a jejich celkové hodnotě. Abyste ho mohli využívat, je nutné vložit na stránku, která se zákazníkovi zobrazí po dokončení objednávky jednoduchý JavaScript kód a vyplnit v něm údaje o čísle objednávky a její hodnotě.

Jedná se pouze o vzor kódu. Pro váš unikátní kód potřebujete znát ID vašeho obchodu. To najdete v administraci Zboží.cz v záložce „Provozovna“. Důležité je do kódu generovat správné hodnoty „orderID“ a „totalPrice“.

2. Pokročilé měření konverzí

Pokročilé měření nabízí podrobnější statistiky a více podrobností o objednávkách, proto doporučujeme nasazovat pokročilé měření konverzí, díky kterému získáte data o tom, které produkty se přes Zboží.cz skutečně prodávají. Pro nasazení pokročilého měření konverzí je třeba rozšířit a autorizovat informace ze Základního měření konverzí pomocí ověřeného požadavku z vašeho serverového/backend rozhraní (je tedy třeba nasadit oba kódy). Na rozdíl od Základního měření jsou backendová volání chráněná – autorizujete je pomocí tajného klíče, který nalezne v administraci po odsouhlasení obchodních podmínek pro Pokročilé měření konverzí. Při odsouhlasení obchodních podmínek a vygenerování tajného klíče je nutné klíč ihned použít. Vzor backend kódu a další informace k měření konverzí naleznete v nápovědě Zboží.cz.

K čemu je tedy pokročilé měření konverzí dobré?

  • Získáte konkrétní informace o provedené objednávce, nejen o jejich celkovém objemu.
  • Přesné statistiky vám umožní lépe optimalizovat inzerci.
  • Data jsou vždy v bezpečí díky šifrovanému spojení a autorizaci pomocí tajného klíče.
  • Přesné informace o provedených objednávkách umožní Zboží.cz lépe analyzovat trh a doporučovat návštěvníkům produkty, které se skutečně prodávají.

Statistiky

Statistiky v administraci Zboží.cz jsou nově rozděleny na 5 částí.

Obr. Statistiky



Nyní si vysvětlíme, které prokliky (prokliky odkud) se řadí do kterého řádku statistik.

Detail produktu – TOP - zde se započítávají prokliky ze spárovaných produktů z produktových karet, konkrétně ze tří biddovaných pozic (sekce Doporučené nabídky).

Detail produktu – zde se započítávají prokliky ze spárovaných produktů z produktových karet mimo biddované pozice (sekce Nabídky podle ceny).

Obr. Detail produktu



Výpis kategorie – na Zboží.cz se tyto nabídky zobrazují za výše uvedenými produkty v kategorii. Započítávají se zde prokliky z nespárovaných produktů ve výpisu kategorie. Tyto nespárované produkty musí mít nastavenou kategorii dle stromu kategorií Zboží.cz (celou cestu kategorie) a ideálně nastavené také parametry (aby se produkt zobrazoval i po filtrování). Na obrázku níže jde vidět, jak podobné jsou si produktové karty a nespárované nabídky.

Obr. Výpis kategorie



Výsledek hledání – zde se započítávají prokliky ze spárovaných i nespárovaných produktů z fulltextového vyhledávání. Nabídky se zobrazují až za produktovými kartami.

Obr. Výsledek hledání



Hledání v kategorii - zde se započítávají prokliky z nespárovaných produktů z fulltextového vyhledávání v kategorii. Aby se zde nabídky mohly zobrazovat, je třeba u nich posílat kategorie dle Zboží.cz. Nabídky se zobrazují až za produktovými kartami.

Obr. Hledání v kategorii



Biddování na Zboží.cz

Biddování znamená zvyšování ceny prokliku (CPC) ze zbožového srovnávače do vašeho e-shopu za účelem zviditelnění se na výše zobrazovaných pozicích. Je založeno na principu aukce v reálném čase.

Na Zboží.cz není nutné vlastnit žádný certifikát, abyste mohli začít biddovat. Důležité je mít nabitý kredit, protože bez kreditu vůbec neinzerujete.

Podmínky pro biddování:

  • Nabitý kredit
  • V případě biddování v detailech produktů je třeba, aby byly v produktovém detailu napárovány minimálně tři eshopy

Ceny za prokliky

Minimální cena prokliků (bez biddování) je jak v detailech produktů, tak mimo ně stanovena plošně na 1 Kč. Maximální cena za proklik v detailech produktů i mimo ně činí 500 Kč.

Biddování

Ve Zboží.cz je možné biddovat jak v produktových detailech (zde se zobrazují pouze spárované produkty), tak na nabídky ve fulltextovém vyhledávání, v hledání v kategorii a také ve výpisu kategorie. Na toto rozdělení navazují také výše uvedené statistiky, kde se započítávají do příslušných řádků data z těchto jednotlivých sekcí. Na rozdíl od Heureky, je ve Zboží.cz možné propagovat i nespárované produkty, což je skvělá správa pro e-shopaře.

Pojďme si ukázat na příkladech, kterými CPC elementy lze ovlivňovat zobrazování produktů v jednotlivých sekcích Zboží.cz pomocí biddingu.

Spárovaný produkt

MAX_CPC - čím vyšší, tím větší šance dostat mezi tři biddované pozice (sekce Doporučené nabídky) na produktové kartě/detailu produktu.

MAX_CPC_SEARCH - čím vyšší, tím větší šance zobrazit se ve výsledcích hledání.

Nespárovaný produkt S kategorií dle Zboží.cz

MAX_CPC - čím vyšší, tím větší šance zobrazit se ve výpisu kategorie.

MAX_CPC_SEARCH - čím vyšší, tím větší šance zobrazit se ve výsledcích hledání nebo ve vyhledávání v kategorii.

Nespárovaný produkt BEZ kategorie dle Zboží.cz

MAX_CPC - nic neovlivňuje.

MAX_CPC_SEARCH - čím vyšší, tím větší šance zobrazit se ve výsledcích hledání.

Z tabulky je jasné, že se vyplatí zasílat u produktů CATEGORYTEXT dle katalogu Zboží.cz (ne kategorie dle svého e-shopu), protože nespárované produkty tak mají šanci zobrazovat se díky biddingu lépe přímo v kategoriích. Nespárované produkty bez kategorie dle Zboží.cz se oproti tomu zobrazují maximálně v klasických výsledcích fulltextového hledání.

V administraci Zboží.cz lze ve „Správa kampaně“ nastavit biddování na úrovni kategorií, napříč kategoriemi dle cenových rozsahů, nebo na úrovni jednotlivých nabídek. Biddování přes administraci však není ideální, protože je velmi pracné a není možné udržovat a ručně přeceňovat dostatečně často velké množství položek. Při biddování se navíc musí vycházet ze statistik a ty se na Zboží.cz nacházejí na jiné stránce, což nastavování komplikuje.


Existují ale také biddovací automaty, které práci odvedou za vás. Biddovací automaty generují vhodnou výši CPC jednotlivým produktům na míru prostřednictvím elementů MAX_CPC a MAX_CPC_SEARCH přímo do XML feedu, odkud si informaci převezme Zboží.cz.

S naším automatickým nástrojem BiddingTools si biddování usnadníte. BiddingTools kontroluje aktuální pozice všech vašich produktů a dle potřeby mění CPC až 12x za den. Umí udržet topovanou pozici po většinu dne navzdory tomu, jak biduje vaše konkurence a drží vaše produkty viditelné, dokud se vám to vyplácí. BiddingTools si můžete na 14 dní ZDARMA vyzkoušet, a ještě k tomu dostanete zdarma další služby.



Pojďme si to zrekapitulovat. Body, které jsou pro inzerci na Zboží.cz klíčové:

  1. Inzerce je kompletně placená = pozor na vyčerpání kreditu, nebudete se zobrazovat
  2. Kvalitní XML feed
  3. Nastavení informací v účtu
  4. Práce s hodnocením e-shopu
  5. Měření konverzí – ideálně Pokročilý měřící kód
  6. Sledování a vyhodnocování statistik
  7. Efektivní biddování, pracujte s kategoriemi dle Zboží.cz


Pokud inzerujete nebo se chystáte inzerovat také na Heurece, pokračujte na další článek.